יום שלישי, 25 בפברואר 2014

מרכז מבקרים איגודן- שפד"ן

מרכז המבקרים של איגודן הוא למעשה חלון אל המפעל הענק שמכונה השפד"ן המטהר שפכים יום ביומו. זהו מכון טיהור השפכים הגדול בישראל. המכון מטפל בכ-130 מיליון מ"ק ביוב שמגיע מ-23 רשויות מקומיות בכל שנה, בעזרת תשתית הולכה מתקדמת הפרוסה לאורך כל תחום אחריות האיגוד. השפכים נוצרים בבבית והן בתעשייה ומהווים מטרד אם לא מטופלים. אבל כיום במאה ה-21 רואים בביוב עוד משאב שניתן לנצל ולחסוך במים.   איך אתם שואלים? פשוט מאוד, ממחזרים את המים ע"י טיהור השפכים והפיכתם למי השקייה ראויים לחקלאות. השפדן בעצם מספק כ-70% מהמים להשקיה בנגב, מה שהופך אותו לאחד הגופים המשפיעים על איכות הסביבה בישראל. לכן המגמה היא הקמת  מכוני טיהור שפכים רבים בכל הארץ.
הריאקטורים- טיפול ביולוגי
השפד"ן מטהר את המים בשיטת הבוצה המשופעלת. אך לא תמיד זה היה כך, כשהוקם השפד"ן, השפכים טופלו באגני חימצון- שיטה המצריכה שטחים נרחבים, כי המים מטופלים בבריכות רדודות ומתאימים לכמויות יותר קטנות של ביוב. בשנת 1987 החל המעבר למפעל המכני ביולוגי- הכוונה היא לתהליך הבוצה המשופעלת. התהליך שהמים עוברים מתחיל בסינון המים והפרדת פסולת גדולה, מוצקים שונים, שמן וחול ע"י שאיבה, והפרדה בעזרת מגובים. לאחר מכן המים עוברים לטיפול הביולוגי הכולל טיהור ע"י חיידקים ובקטריות שמעכלים את החומר האורגני שבשפכים. בתהליך זה משתמשים באוכלוסייה צפופה של מיקרואורגניזמים הנמצאים במצב תמידי של ערבול בתוך הריאקטורים, החמצן המניע את החיידקים מסופק באמצעים מכניים והחיידקים שמתרבים הם בעצם הבוצה. בתהליך הבאה מזרימים את המים שטופלו בריאקטורים אל עבר אגני שיקוע או מצללים, שם הבוצה שוקעת לתחתית ונשאבת מהמים להמשך טיפול. עד לא מזמן הבוצה נשפכה בצינור תת מימי לים התיכון. אך הארגונים הירוקים מחו על זאת והשפדן עובר לחלופות אחרות שהן הפקת ביו גז (מתאן) כדי לייצר ממנו חשמל ופתרון נוסף הוא הפיכת הבוצה לדשן לחקלאות. אחרי שהבוצה נשאבה מהמים, המים מוחדרים למגרים תת קרקעיים- אקוויפרים ושם מחלחלים כ- 400 יום בסופם הם נשאבים מאדמה ומתקבלים מים באיכות של מי שתיה, בהם משתמשים להשקייה בנגב. 
מצללים - בסוף התהליך המים באיכות קולחים מועברת מפה למאגרי החדרה
בדרומו של השפד"ן ממוקם מרכז המבקרים של איגודן בו ישמחו להסביר ולהראות את התהליך אותו עוברים המים במכון לטיהור שפכים הגדול בישראל. המרכז מקבל קבוצות מאורגנות לאורך השבוע, וניתן להירשם כיחידים ליום שישי בעלות של 15 ש"ח. השפד"ן ממוקם בחולות ראשון לציון, הכניסה אליו היא ליד הסופרלנד ואגם הנקיק. מומלץ לבקר ולראות את התהליך במו עיינכים. 

אתר איגודן
השפד"ן בויקיפדיה 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה