יום שישי, 14 בפברואר 2014

גן לאומי בית גוברין

גן לאומי בית גוברין שוכן בשפלת יהודה, המאופיינת במערות רבות החצובות בסלע הקירטון- סלע רך ובהיר שקל לחצוב בו. הגן הלאומי שוכן בין גבעות נמוכות וגאיות מעובדים, בשטחים הטבעיים מלאים בחורש ים תיכוני אופייני, כמו פרחי כלנית, עירית,  ועצים כמו שקד, אלה אטלנטית ונוספים. בגן הלאומי אסופה יפה של מערות מסוגים שונים ממערות מגורים, גידול יונים- קולומריום, בורות מים, מערות ששימשו בתי בד, מערות פעמון ששימשו מחצבות ומערות קבורה. כל זה על פני שטח של 5000 דונם שבו פעם האנשים הקדמונים חיו את חייהם.  
נוף אופייני לגן לאומי בית גוברין
האתר הראשון משחזר מתקני חקלאות עתיקים, כדוגמת בית בד הייצר שמן זית ששימש לשימושים שונים כגון בישול, שימור מזון, ותמרוקים. גורן בו דשו את השיבולת וגת בה דרכו על ענבים כדי להפיק תירוש שבסופו הותסס ליין. האתר השני שנגלה לפנינו הוא בור המים הפולני, למה פולני? כי חיילים פולנים ביקרו בו במהלך מלחמת העולם השנייה ליתר דיוק ב-1943. 
מערת הקלומבריום 
בקרבת מקום ממוקמת מערת קולומבריום גדולה למדי ומרשימה, בה מעל ל-2000 כוכים שנחצבו בקפידה ובאיכות גבוהה. בעבר גידלו בה יונים לשימושים שונים כגון מזון- בשר וביצים, ובהפרושתיהן לדישון השדות כמו כן שימשו כקורבן בטקסים פולחניים.  המערה ההבאה היא מערה קטנטנה ששימשה כאמבטיה, כאשר היו תעלות הזנה ששימשו להזלפת מים על המתרחץ.  המערה הבאה היא מערת בית הבד בה יש מתקן לריסוק זיתים, ו שלוש קורות (קורה המכונה בד) בעזרתם לחצו את עיסת הזיתים המרוסקים והפיקו שמן. לאחר הליכה קצרה מגיעים למכלול של בית מגורים, ככל הנראה היה בעל שתי קומות, מתחתיו נמצא מכלול בורות מים שהתנקזו מלמעלה. 
בור מים במערת המסתור
מערת המבוך הוא האתר שתפגשו לאחר מכן. המכלול הזה מציג לפנינו את המתקנים התת קרקעים ששימשו את הקדמונים, המתקנים הם חדר רחצה, קולומבריום, בור מים ואפילו בית בד משוחזר. מעליהם ישנם בתים שכוסו באדמה כדי לשמרם. הביקור מתמקד במתקנים שמתחת לפני האדמה. מערה מאוד מעניינת וארוכה יחסית. האתר הבא מצריך נסיעה קצרה או הליכה והוא מערת קבורה צידונית, שבה שיחזרו את ציורי הקירות על סמך מה שנשאר מהציורים הקדומים. בקרבת מקום ממוקמת גם חנות המבקרים של הגן הלאומי. 
מערת פעמון
מתחם המערות הבא הוא מערות פעמון ענקיות ששימשו כמחצבות. הן סיפקו בעת העתיקה את חומרי הבנייה שלהן נזקקו בית גוברין הקדומה וערי החוף. צורתן כזו משום שהשכבה הראשונה היא נארי- שכבת סלע קשה יחסית לקירטון הרך שנמצא מתחתיו ולכן בו חצבו פתח קטן שגדל ככל שירדו לעומק שם הסלע רך יותר.  
האמפיתאטרון 
נקודת העניין האחרונה בגן הלאומי ממוקמת מצפון לכביש 35, לשם כך עדיף לנסוע עם הרכב. שם ממוקם האמפיתאטרון הרומי, זהו מבנה ציבור שנועד לתחרויות ספורט, מופעי ראווה וקרבות גלדיאטורים. בניגוד לתיאטרון הרומי שבנוי בחצי עיגול האמפיתאטרון בנוי בצורת עיגול או דומה לה. בקרבת האמפיתאטרון ממוקם גם מבצר צלבני ובית מרחצאות ששווה להציץ לתוכם. 

הכניסה לגן הלאומי הינה בתשלום, המסלול אורך כ 3-4 שעות הליכה או הליכה ונסיעה מחניה לחניה שזו האפשרות המועדפת לדעתי שכן המרחק בין כמה אתרים מצריך נסיעה. 

גן לאומי בית גוברין באתר רשות הטבע והגנים

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה