יום שישי, 10 בדצמבר 2010

מערת הנטיפים- מערת שורק

מערת שורק היא מערת הנטיפים היחידה בישראל שפתוחה לביקורי הציבור הרחב בה. למרות שטוענים שיש אלפי מערות כאלה בצפון הארץ. המערה נמצאת בשוליים המערביים של הרי יהודה, וממש קרובה לבית שמש. המערה התגלתה שכתוצאה מפיצוץ מבוקר ע"י עובדי המחצבה, שעדין עובדת בקרבת מקום ומכרסמת בסביבתה היפיפייה של הרי יהודה. ביקורי במערה לא הסתכם בפעם אחת אלא 3 פעמים, כשכל פעם הדגש הוא על משהו אחר. בפעם הראשונה סתם טיול משפחתי, סיור עם מגמת כימיה עם דגש על ההיבט הכימי ולבסוף סיור עם מגמת מדעי הסביבה עם דגש לעניין הסביבתי ולחורש הים תיכוני סביב המערה. 
קיר הנוצר מנטיפים גדולים ורחבים. 
ההיבט הכימי מתייחס אל תופעה מאוד אופיינית לסלעי המשקע הבונים את הרי יהודה, הרי הם הגיר והדולומיט, היא תופעת הקארסט. הקארסט היא תופעה גאולוגית המתבטאת בהמסת סלעי משקע ע"י מים חומציים במקצת, ויצירת בולענים, פירים אנכיים, מגדלי קארסט ואף מערות נטיפים. התופעה נוצרת כאשר מי גשם "פוגשים" בפחמן דו חמצני באוויר או בצמוד לקרקע- שם מתרחשים תהליכי נשימה בחיידקים וצמחים הפולטים פחמן דו חמצני וריכוזו שם גבוה יותר, כך המים הופכים לחומצה פחמתית בעלת יכולת להמיס את סלעי המשקע- גיר ודולומיט. לאחר שזה קרה, המים ממשיכים לחלחל דרך הסדקים בהר, כך נוצרות מערות וחללים גדולים ושם כמובן נוצרים גם הנטיפים, בדרך הפוכה, הפחמן הדו חמצני "בורח" מהטיפה.  הגיר נשאר   תלוי על תקרת המערה, וכן הלאה במשך אלפי מיליוני שנה עד שנוצרים נטיפים באורכים וצורות שונות.
קיר נטיפים יפהפה.
פתיחת המערה לביקור הציבור הרחב מעלה כמה בעיות. ראשית, הבעיה הראשונה היא יבוש המערה כתוצאה מפתיחתה לאוויר העולם, לכן דואגים להמטיר כמויות מים מבוקרות מעת לעת כדי לשמור על לחות יציבה.  שנית, בני אדם מעלים את ריכוז הפחמן הדו חמצני  מעצם נוכחותם שם, בתהליך הנשימה. דבר המסכן את היווצרות הנטיפים עצמם- כלומר ריכוז גבוה מידי  של פחמן דו חמצני  ימנע מהמשך היווצרות הנטיפים. לכן דואגים למערכת ניטור ומאווררים את המקום מידי פעם. שלישית, האור שזקוקים לו המבקרים כדי לראות את הנטיפים, גורם לכך שהנטיפים יכוסו בצמחים המבצעים פוטוסינטזה כתוצאה מהאור וכך בעצם הנטיפים מזדהמים ותהליך היווצרותם נפסק או משובש. ניתן להקרין את המקומות המזוהמים בקרינת UV כדי לפטור אותם מהזיהומים. ורביעית, מגע של האדם יהרוס את הנטיף או הזקיף והוא לא "יגדל" יותר. ישנם עוד כמה בעיות שכדאי לשים לב אליהם כמו עליית הטמפרטורה כתוצאה מהשימוש בתאורה מלאכותית. 
נטיפים, הדימיון הפרוע שלכם. 
הביקור במערת הנטיפים (שמורת טבע לכל דבר) הוא בתשלום סמלי של 23 ש"ח.  הביקור מומלץ לכל אדם ואדם, הביקור אורך כ30- 40 דקות ונערך בשביל שנבנה במערה כדי להקל על הביקור ולמנוע הרס של הנטיפים והזקיפים ע"י המגע של המבקרים. הביקור מתחיל בצפייה בסרט ובו מידע חשוב וממוקד על מערת הנטיפים. ימים גשומים לפני מוסיפים לעניין בביקור, הכל מלא מים ואף שלוליות וטיפות. המערה לחה מאוד, וממש לא קר- אם חשבתם לקחת מעילים- תחשבו שוב!  סביבת המערה מלאה בפרחים מדהימים בעיקר בחורף- ממש מומלץ להציץ ולטייל סביב המערה אחרי או לפני הביקור בה. דמיינו וחפשו צורות בנטיפים ותמצאו עולם נפלא שהיה סגור אלפי מיליוני שנים עד שהמערה התגלתה. 

2 תגובות:

  1. נפרדתי מבעלי לפני שלוש שנים. לא הייתה תקשורת בינינו. יעצו לי על ידי משפחות וחברים לשחרר את השכוח מהנישואים ולהמשיך הלאה בחיי. לא רציתי להתחתן עם מישהו אחר כי עמוק בפנים אני עדיין אוהב את בעלי. כל כך סבלתי מכאבים ובלבול שקראתי המלצה באינטרנט על איך ד"ר אלאבה איחד מחדש נישואים שבורים בעזרת כוחותיו הרוחניים. המשכתי לקרוא כל כך הרבה המלצות על איך הוא עזר לשים קץ לגירושים ולשקם את אהוביהם לשעבר של אנשים ואמונתי התחדשה. אני צריך ליצור קשר עם ד"ר אלאבה מיד כעבור כמה דקות הוא ענה לי ונתן הנחיות מה לעשות, לאחר שעמדתי בדרישה הנדרשת יומיים לאחר הטקס, הכישוף שינה את חיי סביב בעלי לא ליצור איתי קשר יותר מזה. שנתיים התקשרו אליי באמצע הלילה בוכה והתנצלות שזו עבודת השדים, אז אני עדיין נדהם מהנס הזה אז אני סולח לו. עכשיו הנישואים שלי מאוזנים. טקס דרלאבה עבד מצוין והנישואים חזקים יותר מבעבר, ושום דבר לא יכול להפריד בינינו שוב. ביקרתי בכל כך הרבה אתרים שחיפשתי עזרה, זה היה חסר סיכוי עד שהתחברתי לדראלבה, הגבר האמיתי שעזר לי לשחזר את הנישואים השבורים שלי אם יש לך בעיה דומה בנישואיך, אתה רוצה שבעלך או אשתך יאהבו אותך שוב . , יש לך מישהו שאתה אוהב ואתה רוצה שהוא יאהב אותך בתמורה, יש לך אתגר בחייך, תבנית הכישוף של ד"ר אלאבה היא הפתרון והתשובה לבעיה שלך, וואטסאפ / ויבר עם מספר הטלפון שלו: +1(425) 477-2744, צור איתו קשר עוד היום על ידי שליחת אימייל אל dralaba3000@gmail.com אל תיתן לאף אחד לקחת את בן/בת הזוג שלך ממך.

    השבמחק
  2. שלום חבר, שמי איזבלה איתן, ואני רופאה ואני בת 45. אנא קרא את עדות חיי האמיתית שלי, יש לי כוונה חיובית שהמידע הזה יעזור למישהו שקורא את המאמר הזה, תוך יומיים לשקם נישואים מקולקלים ולשקם את יחסי האהבה האבודים. אחרי שנים של מערכת יחסים עם איתן, הוא נפרד ממני, עשיתי כל מה שיכולתי כדי להחזיר אותו לאהוב אותי, אבל כל מה שעשיתי היה לשווא, כל כך רציתי אותו בגלל האהבה שיש לי אליו , שאלתי אותו עם הבטחתי לכל מה שהיה לי, אבל הוא סירב. הסברתי את הבעיה לעמית שלי בעבודה והיא הציעה לי לפנות לאשף אהבה שיוכל לעזור לי להחזיר לו את האהבה, אבל אני מסוג האנשים שמעולם לא חשבו שחלק מכשפי אהבה קיים או עובד, לא היה לי ברירה אבל כדי לנסות את זה, שלחתי מייל לערוץ הקסם והוא אמר לי שאין בעיה שהכל יהיה בסדר לפני שלושה ימים, שהאקס שלי יחזור לפני שלושה ימים, הוא זרק לחש אהבה לאוויר באופן מפתיע היום השני היה בסביבות השעה 3:00 לפנות בוקר. המאהב לשעבר התקשר אליי בפלאפון, כל כך הופתעתי שעניתי לשיחת הטלפון וכל מה שהוא אמר זה שהוא כל כך מצטער על כל מה שקרה שהוא רצה שאחזור אליו על כך שהוא אוהב אותי כל כך. כל כך שמחתי ולכן התחלנו לחיות באושר ביחד. בדרך זו אתה יכול ליצור איתו קשר אם אתה צריך עזרה כלשהי אתה יכול ליצור איתו קשר עם כתובת הדוא"ל הזו: dralaba3000@gmail.com או ליצור איתו קשר בוואטסאפ / viber עם המספר הזה: +1(425) 477-2744 ... :) . . :) .. :) .. :) .. :). . :)

    השבמחק