יום חמישי, 16 בספטמבר 2010

אקוטופ גשם חומצי


שער עבודת האקוטופ

נכון החורף עוד לא ממש החל אבל בשבוע שעבר גשם קטן שטף את מישור החוף הדרומי. זה בידיוק אותו דבר ששכנע אותי בשנה שעברה לכתוב את עבודתי על גשם חומצי. בשנה שעברה במסגרת לימודי הסביבה בתיכון האזורי בגדרה בהנחייתה של אפרת קורן עמלתי על עבודת הגמר במדעי הסביבה בנושא גשם חומצי כמו שהוזכר כבר. זאת כחלק מ- 5 יחידות מדעי הסביבה. אחרי שהספקתי לכתוב את העבודה, לבצע ניסוים במסגרתו, להגישו, להיבחן עליו ולקבל ציון טוב עליו אני מוכן לספר לכם במקצת על עבודת האקוטופ שלי. 

בחירת נושא העבודה נמשך זמן  רב שבסופו בחרתי ביחד עם השותף שלי לעבודה את נושא הגשם החומצי. אחרי בחירת הנושא ניסחנו את שלושת שאלות החקר שלנו בנוגע לגשם החומצי: כיצד רמת החומציות של הגשם משפיעה על גדילת צמח כובע הנזיר, כיצד מרחק מאזור התעשייה משפיע על חומציות הגשם ומהי רמת המודעות של הציבור בנוגע לתופעת הגשם החומצי.

אחת מאדניות הניסוי הראשון
לאחר מכן התחלנו לחפש מידע בספרות הקיימת על הנושא, סרקנו את ספריית בית הספר, סרקנו כל אתר ואתר באינטרנט הקשור בנושא והתחלנו לכתוב את סקירת הספרות בעבודה. כמובן שהעבודה המעשית לא איחרה לבוא, והתחלנו לבצע את הניסוי הראשון בו תכננו לשתול שלוש אדניות שבכל אחת מהם 3 צמחי כובע הנזיר ולהשקותם במים בחומציות שונה, לשם כך אספנו כמות גשם גדולה כדי להשקות בה. במעבדת בית הספר הוספנו למים חומצה כך שערך החומציות בסולם ה- pH הגיע ל- 4, 5, טבעי (6.5). 

כדי לבדוק את שאלת החקר השנייה הצבנו 5 כלים לאיסוף מי גשמים, וזאת כדי לבדוק את רמת החומציות שלהם אותה בדקנו בעזרת סטיקים המזהים עד כמה המים חומציים. הכלים הוצבו במרחק הולך וגדל מאזור התעשייה באשדוד- שם נמצאת תחנת כוח ובתי זיקוק אשר פולטים לאוויר תחמוצות גופרית וחנקן המהווים את הגורמים להיווצרות גשם חומצי. למעשה, הגשם החומצי נוצר כאשר בדרכו מן העננים הוא ממיס לתוכו, מים הם ממס אונברסלי, את החומרים המזהמים שהוזכרו לעיל תחמוצות גופרית וחנקן ומעלה את רמת החומציות של מי הגשמים. גשם חומצי יחשב ככזה רק כאשר חומציותו תהיה מתחת לערך 5.5 pH משום שירידה עד ערך זה נגרמת ע"י פחמן דו חמצני שקיים באטמוספרה. 

שאלת החקר השלישית עסקה במודעות הציבור לגבי התופעה. כדי לבדוק תופעה זו הכנו סקר והעברנו אותו ל-15 צעירים ו15 מבוגרים. בקרב רבים מהצעירים וחלק מועט יותר מהמבוגרים מצאנו שהם כלל לא יודעים דבר בנושא הגשם החומצי , אך יש לציין לטובה את אלו שיודעים דבר כלשהו על תופעת הגשם החומצי והשיבו כשהם מודעים לנושא. 

לקראת הצגת העבודה, התבקשנו להכין פוסטר, בפעם הזו החלטתי ללכת עד הסוף ופשוט לעצב אותו בפוטושופ, שכן אני מתעסק קצת עם התוכנה הזו. התוצאה הדהימה את המורה שלנו ואת הבוחנת החיצונית. 


פוסטר המלווה את העבודה 

במהלך העבודה היו אי דיוקים אי שם, אותי קצת מדכאת העובדה שהיו ליקויים בעבודה פה ושם, אך בכל זאת העבודה הוערכה על ציון טוב מאוד עד אפילו מצויין. בנוסף לכך הטרידה אותי העובדה שלא הדפסנו את העבודה על שני צידי הדף.  

אני רוצה לבסוף להודות לשותפי  למחקר האקוטופ לעמית בר-אשר על שיתוף הפעולה לאורך כל הדרך וכמובן שלאפרת קורן ומדי קן, מורות למדעי הסביבה וללבורנטית אושרית על הציוד. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה