יום שישי, 7 באפריל 2017

גינת פרחי בר

 ברשומה זו אנסה לסקור את תהליך ההקמה של גינת פרחי בר ולהעלות כמה נקודות למחשבה. הרעיון הכללי הינו הקמה של פינה בה גדלים פרחי בר של ארץ ישראל, אשר לא נזקקים להשקיית עזר ויכולים לגדול רק על סמך הגשמים שיורדים בחורף. לפני כשנה התחלתי לחשוב על יישום הרעיון של הקמת פינת פרחי הבר, ונמצא מקום לכך בגינה של דודה שלי, עליה כבר כתבתי לפני כן בבלוג.

מראה כללי של גינת פרחי הבר 
החלק שנבחר בגינה היה חשוף יחסית ולא כלל תכנון משמעותי כלשהו. התכנון תחילה היה להשאיר את האדמה חשופה, להטמין בה גיאופיטים ולפזר זרעים של פרחי בר. כמו כן, לעודד נביטה והתבססות של פרחי בר מקומיים שגדלו שם מלכתחילה בד בבד עם עישוב בררני כדי למנוע תחרות. בשלב הראשון נקנו כמה צמחי גאופיטים המאפיינים את האזורים הים תיכוניים. הוטמנו שורשי אגירה מעובים של עירית גדולה, כמה פקעות של רקפות וחצב אחד. לאחר מכן פוזרו זרעים של תורמוסים ועוד כמה צמחי בר. בשטח נצפו פרטים של בוצין מפורץ שמוסיפים חן ויופי לגינה. 


פרח כלנית מצויה ליד עלים של עירית גדולה
התעוררו כמה בעיות במהלך ההקמה והתחזוקה של גינת פרחי הבר; בקיץ אין אף צמח שצומח בחלקה, ולכן היו מחשבות אם כדאי להביא לגינה עוקץ עקרב ופרע מסולסל, אך זה עדיין לא הגיע לשלב היישומי. כמו כן, בשטח ישנם עשבי בר שתלטנים שמשתלטים על חלקים מסויימים ולא נותנים לצמחים יותר רגישים להתפתח. 


מראה כללי בתחילת החורף- נביטות ראשונות
מאוחר יותר הוחלט לחפות את הקרקע בחיפוי של שבבי עץ, אשר נגרסו ביערות קק"ל כחלק מפעולות התחזוקה היערניות. המחשבה היא שכדי שהפינה תיראה אסתטית בקיץ ולא תהווה חלק שומם בגינה, החיפוי יהווה חלק שונה ומעניין. בנוסף לחיפוי בשבבי העץ יש יתרונות נוספים, כגון שמירת האדמה לחה והעשרתה בחומר אורגני בשלבי פירוק שונים. בשנה לאחר מכן, נקנו והוטמנו עוד בצלים ופקעות, לרבות נרקיס מצוי, סתוונית היורה וכלנית מצויה.

סתוונית היורה פורחת בגינה לראשונה
רקפת מוציאה עלים
מאוחר יותר נזרעו גם צמחים חד שנתיים שמאפיינים את המקום, כדוגמת קחוון, חרצית ואפילו דרדר כחול. כל הזרעים הגיעו ממקור אשר לא פוגע בערכי הטבע. רובם נרכשו מ"זרעים מציון", זהו משק אשר עוסק בעבודות הצלה של צמחי בר ועוסק בשיווק ומכירה של צמחי בר. 


פריחה של עירית גדולה
דרדר כחול פורח בגינה 
כשאנו חושבים על גינת פרחי בר אנו מתארים שטח שלא זקוק לטיפול אך אין זה נכון. כדי לבסס פרחי בר בשטח המיועד לכך יש לעשב בינהם ולעודד גדילה של השתילים אותם הבאנו או הזרעים שפיזרנו. בשלב מאוחר יותר נוכל גם לתת להם לגדול בחופשיות.
נרקיס מצוי בפריחה בגינת פרחי הבר
לבסוף כמה מילים לגבי החשיבות של שימור פרחי הבר. בעבר שטחים שהיוו מרחבים לצמיחה של פרחי בר, משמשים להקמה של שכונות חדשות, סלילת כבישים ובכללי הרבה שטחים ציבוריים המרוססים באינטנסיבות. לכן אני רואה צורך להקדיש ולו פינה קטנה כדי לאפשר להם לגדול ולהראות את יופיים. 

2 תגובות:

  1. הי דניס, האם תוכל בטובך להדריך אותי איך ולמי לפנות כדי להשיג שבבי עץ לחיפוי בקק״ל?
    בתודה
    קורינה
    hudnapress@gmail.com

    השבמחק
    תשובות
    1. בעקרון אינני מכיר מישהו ספציפי בקק"ל. ניתן להתקשר למוקד ליער של קק"ל ולהסביר שמחפשים רסק גזם ואז הם יוכלו להפנות ליערן שיודע איפה יש. 1-800-350-550 - המספר של קו ליער

      מחק