יום שבת, 12 במרץ 2016

עצים פולשים למרחב העירוני

לאחרונה שמתי לב לכך שחלק מעצי הרחוב בבני עי"ש, הם לא עצי רחוב תמימים שנשתלו וטופחו בידי האדם, אלא הם עצים פולשים. לרוב הם צומחים בקצוות הישוב או ליד שטחים עזובים ומוזנחים, חוץ מאחד או שניים שנמצאים ממש בתוך שכונה או חצר בית מגורים. עצים אלו כדוגמת שיטה כחלחלה, אזדרכת מצויה, אקליפטוס המקור וצחר כחלחל החשוד כמין פולש. כל העצים האלו צמחו בכוחות עצמם בתוך המרחב העירוני. 
שיטה כחלחלה באמצע רחוב 

בין ביניינים שיטה כחלחלה 
 שיטה כחלחלה הובאה לארץ מאוסטרליה כדי לייצב חולות וצידי דרכים בנוסף גם כן לגינון וייעור, בנוסף ניטע כחלק שולי ביערות קק"ל. אך העץ התחיל להתפשט בצורה חסרת תקנה, משגשג בחולות ובמקומות פנויים ומופרים. ונחשב לאחד העצים הפולשים הכי מזיקים בישראל בתקופה זו.  העץ דוחק מינים מקומיים בבית גידול הטבעי ויותר חורשות ענקיות בצידי דרכים ובחולות מישור החוף כדוגמת חולות ניצנים, וחולות מישור החוף. 
אקליפטוס ואזדרכת גדלים בתוך תעלת ניקוז 
אקליפטוס הטוב והישן המוכר לנו גם הוא עץ פולש, אך הרבה יותר מתון, לא מתפשט בעוצמה רבה כמו השיטה הכחלחלה, מתפשט בעיקר בבתי גידול לחים. לאחרונה היה דיון ציבורי רחב בנושא האקליפטוסים במרב העירוני והטבעי של ישראל. ראו סרט תיעודי משל האקליפטוס של אורי רוזנברג. 
בקצה השדה לאורך רחוב ראשי פורחת השיטה הכחלחלה 
עצים אלו גדלים ומפיצים זרעים ובכך מגדילים את הסיכוי שעוד עצים כאלו יגדלו וינביטו בשנים הבאות בשטחים מוזנחים או מופרים בתוך המרחב העירוני. שיטה כחלחלה יוצרת בנק זרעים עצום בקרקע העמיד ל-50 שנה ויכול לנבוט בתקופה זו. 

דף המוקדש למינים פולשים במרחב הטבעי של החברה להגנת הטבע 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה