יום שישי, 9 בינואר 2015

הנחלים זורמים

בשבוע האחרון נפתחו ארובות השמיים, גשם בלי הפסקה אחרי חודש דצמבר יבש במקצת. בגולן ובהרי המרכז יורד שלג ואצלנו גשם רב. אני החלטתי לצאת לנחלים באזור מגוריי כדי לראות את מצבם. שני נחלים עקריים באזור הם שורק ולכיש עליהם אחראית רשות הניקוז לכיש-שורק. עליהם אני אפרט במקצת. 
נחל שורק 
נחל שורק עובר מתחת לכביש 3 
נחל תמנה- אחד מיובליו של נחל שורק
נחל שורק, תחילתו בהרי יהודה דרומית לרמאללה. בהרי יהודה הנחל מאופיין בפיתולים רבים ובקניונים עמוקים יחסית. הנחל ממשיך לשפלת יהודה בעמק צרעה עובר ליד העיר בית שמש וממשיך לשפלה ומישור החוף ליד גדרה, יבנה ונשפך לים התיכון צפונית לקיבוץ פלמחים. אורכו של הנחל הינו כ-65 ק"מ ושטח אגן הייקוות כ-722 קמ"ר. יובליו העיקריים של הנחל הם נחל קטלב, נחל רפאים, נחל כסלון, נחל תמנה, נחל עקרון, נחל גמליאל ונחל יבנה, מלבד אלו ישנם עוד כ- 19 יובלים קטנים לנחל. הנחל מוגדר בחלקו העליון כנחל אכזב ואילו במישור זורם כל השנה ומוגדר כנחל איתן.
נחל לכיש באזור עד הלום 
נחל לכיש בעיר אשדוד צמוד לשפך לים
נחל ברקאי- מיובליו של נחל לכיש 
נחל לכיש, תחילתו של הנחל כ- 10 ק"מ מערבית לחברון. הנחל עובר בסמוך לתל לכיש ולאחר מכן בסמוך לעיר קרית גת. הנחל ממשיך חולף דרך ישובי המועצה האזורית באר טוביה ועובר באזור מחלך אשדוד מתחת לגשר עד הלום. הנחל נשפך לים דרומית לנמל אשדוד. אורכו של הנחל כ- 70 ק"מ ושטח אגן ההיקוות כ- 1020 קמ"ר. יובליו העיקריים של הנחל הם נחל האלה, נחל ברקאי ונחל גוברין מלבד אלו ישנם עוד כ- 7 יובלים קטנים. הנחל מוגדר כנחל אכזב.
צילום מסך של אתר האינטרנט 
זה מכמה שנים אני עוקב אחר מכ"ם הגשם של השירות המטראולוגי, אך לא פעם קשה לראות במדיוק איפה יורד הגשם. לאחרונה נתקלתי במכ"ם המוכר אך "מולבש" על מפת גוגל וכך ניתן לראות את המקום המדוייק בו יורד הגשם מבלי לנחש. אני מביא לכם קישור לאתר כאן. 


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה