יום ראשון, 23 בדצמבר 2012

שמורת הטבע גמלא

לפני היציאה האחרונה הביתה, לקחו את כל הסוללה שלי לטיול בגמלא,כן כולם מברברים את המוח שאין להם כוח. למה לפני היציאה הביתה? הם שואלים,  אבל אני שמח להכיר מקום ששמעתי עליו תמיד ואפילו עשיתי עבודה עליו. גמלא ממוקמת במרכז רמת הגולן, בשמורה זורמים שני נחלים גדולים: נחל דליות וכמובן גמלא. ביניהם ממוקמת דבשת שעליה ממוקמת העיר העתיקה גמלא. כמו כן השמורה מאופיינת במצוקים יפהפים.
הנוף של גמלא 
 גמלא מפורסמת מאוד בנשרים שנמצאים בקרבתה ומקננים בה. במקום ישנו גם כלוב איקלום, כך ששמורה זו היא ביתם של הנשרים. במקום מתבצעים מחקרים אודות הנשרים בכדי לשמר את אוכלוסייתם הפגיעה בישראל שנמצאת בסכנת הכחדה. הנשרים מהווים הסניטריים של הטבע משמע הם עוזרים למערכת האקולוגית להפטר מפגרים וכך מפחיתים את הסיכוי למחלות שונת. ישנם שלל של סיבות הגורמות לנשרים להיעלם מנוף ארצנו. הרעלות, התחשמלויות, פגיעה באתרי קינון וזיהום. בגמלא מצפורים רבים בהם ניתן לקבל הדרכה ולצפות בנוף העוצר נשימה של המצוקים והנחלים. החברה להגנת הטבע עושה מאמצים רבים למנוע את היעלמות הנשרים, עובדת עם הבוקרים ברמת הגולן כדי למנוע הרעלות, מבודדים עמודי חוטי חשמל למניעת התחשמלות ועוד צעדים כמו גרעיני רבייה וכלובי איקלום. נשרים הם עופות דורסים בעלי מוטת כנפיים גדולות, בגמלא נוף עוצר נשימה שהנשרים רק מוסיפים לו ייחודיות ואווירה מרתקת ואפילו פרהיסטורית איפשהו.
הירידה הסלעית 
החלק השני של גמלא כולל את הפן ההיסטורי והארכאולוגי. העיר גמלא העתיקה  ממוקמת באחת מדפנות הדבשת. גמלא מהמילה גמל. הייתה עיר מרכזית בגולן. רואים שרידים של משהו שנראה כמו עיר עתיקה, כדי להגיע לשם צריך לרדת את כל הירידה הסלעית. באחת מגלגוליה של העיר היא היתה עיר יהודית טיפוסית. גמלא היוותה את תחילת המרד ברומאים, כך שהעיר בוצרה בחומות ומגדלי שמירה והיות שהיא נמצאת על מצוק הכניסה אליה הייתה ממקום אחד בלבד. הרומאים לא הצליחו לכבוש אותה על הפעם הראשונה, בפעמים הראשונות היהודים הצליחו להדוף את הרומאים, אך אלו היו עקשים ובסופו של דבר גמלא נכבש והושמדה כליל. יש סיפור האומר שהיהודים בגמלא בדומה למצדה החליטו להתאבד ולקפוץ מהמצוק ולא להרג ע"י הרומאים. המפקד שלנו לקח אותנו עד לראש הגבעה כדי לחבר אותנו לסיפור, וגם להזכיר שבכל דור ודור יקומו אויבים לעם היהודי וספציפית עכשיו למדינת ישראל ואנו אלו שקיבלנו את הזכות להגן על עצמנו במערכה הנוכחית.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה